Branche procesmodeller
Vi har gennem årene udviklet detaljerede procesmodeller for en række brancher:
- A-kasser
- Entreprenører
- Fagforbund
- Kommunal forvaltning
- Magasiner
- Produktionsvirksomheder
- Rådgivning
- Skadesforsikring
- Webshop
Disse modeller viser, hvilke kerneprocesser (værdikæde) og støtteprocesser en virksomhed har, og hvilke underprocesser og aktiviteter, hver hovedproces kan nedbrydes i. Viser på én A4-side samtlige hoved- og underprocesser væg-til-væg, mens nedbrydningen i aktiviteter vises på efterfølgende sider.
Vi udarbejder procesmodellerne på workshops - typisk en heldags - sammen med kundens procesejere og nøglepersoner. Vi får derved et fælles og meget overskueligt overblik over hele virksomheden, som bl.a. bruges til:
- At skabe overblik over 'hvad vi gør' (og ikke 'hvordan vi gør det'), fx som grundlag for at definere ansvarsområder for procesejere.
- At definere et fælles sprog på tværs af afdelinger om hvad processer og aktiviteter er, og hvilke vi har.
- At 'scope' ERP-projektet. Hvilke processer og underprocesser skal understøttes af en ny løsning, hvilke skal ikke?
- At beregne 'dækningsgraden' af et tilbudt it-forretningssystem, altså hvilke processer og aktiviteter, systemet understøtter. Kan f.eks. bruges til at sammenligne forskellige tilbudte forretningssystemer.
Fotos viser procesmodeller, vi har med hjem fra workshops i forskellige datterselskaber. De blev samlet i een, fælles procesmodel for hele koncernen. Det gjorde det nemmere at implementere alle selskaber på et og samme integrerede virksomhedssystem.
![]() |
![]() |
![]() |
Læs her og bliv introduceret til procesmodeller.
Og læs her og se, hvordan vi specifikt bruger dem i ERP-projekter.