Branche procesmodeller
Vi har gennem årene udviklet detaljerede procesmodeller for en række brancher:
- A-kasser
- Entreprenører
- Fagforbund
- Kommunal forvaltning
- Magasiner
- Produktionsvirksomheder
- Rådgivning
- Skadesforsikring
- Webshop
Disse modeller viser, hvilke kerneprocesser (værdikæde) og støtteprocesser en virksomhed har, og hvilke underprocesser og aktiviteter, hver hovedproces kan nedbrydes i. Viser på én A4-side samtlige hoved- og underprocesser væg-til-væg, mens nedbrydningen i aktiviteter vises på efterfølgende sider.
Vi udarbejder procesmodellerne på workshops - typisk en heldags - sammen med kundens procesejere og nøglepersoner. Vi får derved et fælles og meget overskueligt overblik over hele virksomheden, som bl.a. bruges til:
- At skabe overblik over 'hvad vi gør' (og ikke 'hvordan vi gør det'), fx som grundlag for at definere ansvarsområder for procesejere.
- At definere et fælles sprog på tværs af afdelinger om hvad processer og aktiviteter er, og hvilke vi har.
- At 'scope' ERP-projektet. Hvilke processer og underprocesser skal understøttes af en ny løsning, hvilke skal ikke?
- At beregne 'dækningsgraden' af et tilbudt it-forretningssystem, altså hvilke processer og aktiviteter, systemet understøtter. Kan f.eks. bruges til at sammenligne forskellige tilbudte forretningssystemer.
Fotos viser procesmodeller, vi har med hjem fra workshops i forskellige datterselskaber. De blev samlet i een, fælles procesmodel for hele koncernen. Det gjorde det nemmere at implementere alle selskaber på et og samme integrerede virksomhedssystem.
Læs her og bliv introduceret til procesmodeller.
Og læs her og se, hvordan vi specifikt bruger dem i ERP-projekter.